Dieta keto, a mięso

Dieta keto, dieta ketogeniczna, keto. Wszyscy kojarzymy ze słyszenia, ale czy wiemy, na czym tak naprawdę polega?

Wielu osobom dieta keto kojarzy się z jedzeniem sporej ilości mięsa, mnóstwem białka... Niektórym z nas nawet obił się o uszy termin “stan ketozy” – czyli to, do czego cała dieta keto ma nas prowadzić, a następnie w tym stanie utrzymywać. Dlatego jeśli jesteście zainteresowani tym tematem, to zapraszamy do lektury.

Będzie o mięsie na keto, o tym co się je na keto w tym także o tym czy można jeść parówki na keto? Podpowiemy także ile białka na keto się jeść powinno. Bo składniki diety keto to też wcale nie taka oczywista sprawa jak mogłoby się wydawać!

Rola białka w diecie keto

Zastanawiasz się, ile białka na keto powinno się przyswajać dziennie? Najpierw odpowiemy nieco przewrotnie – znacznie mniej niż tłuszczu. A zdecydowanie więcej niż węgli.

A tak konkretnie odpowiadając na pytanie „ile białka na keto?” to:

1 g białka na 1 kg właściwej (lub docelowej) masy ciała.

Czyli jeśli ważysz np. 65 kg i to Twoja właściwa waga, to odpowiedź na pytanie “ile białka na keto” w twoim przypadku to codziennie 65 g białka. Powinno ono stanowić około 20-25% całości, a minimum 70% powinien stanowić… tłuszcz! Dla węglowodanów zostaje ledwie niespełna 10%. Mięso na keto stanowi podstawowe źródło tego białka. Pamiętaj, że rośliny strączkowe są na diecie keto zakazane.

Dieta keto, czyli dieta ketogeniczna ma nas wprowadzić i utrzymać w stanie ketozy. Czyli takim, gdzie nasz organizm na energię przerabia tłuszcz nagromadzony w tkankach, a nie glukozę.

A mięso na keto to źródło i białka, i tłuszczu. Dlatego trzeba wiedzieć, jakie mięso na keto wybrać, ile białka na keto spożywać i skąd pozyskiwać takie ilości ZDROWYCH tłuszczy. Czyli dowiedzieć się konkretnie, co się je na keto.

Mięso – doskonałe źródło białka w diecie ketogenicznej

Dieta keto opiera się na zdrowych tłuszczach, nasionach, orzechach, mięsie, rybach i zielonych warzywach. To, co musi łączyć wszystkie składniki na diecie keto to ich wysoka jakość. Oczywiście stan ketozy można osiągnąć również jedząc przetworzone, niezdrowe tłuszcze trans, ale na dłuższą metę będzie to opłakane w skutkach dla naszego organizmu. A więc jeśli zadajesz sobie pytanie „keto keto co można jeść?!”, to odpowiadamy.

Dieta keto to przede wszystkim:

  • jakościowe mięso i ryby
  • mnóstwo jajek w każdej postaci
  • orzechy i nasiona
  • nabiał
  • zielone warzywa.

Musisz też wiedzieć, nie tylko ile białka na keto sobie dostarczać, ale także jakie mięso na diecie keto wybierać. Mięso na keto musi być przede wszystkim zdrowe. Pochodzić ze sprawdzonego źródła, z chowu bez antybiotyków, chemii, najlepiej z certyfikowanych ekologicznych gospodarstw. To samo tyczy się jajek i nabiału. W diecie keto unikamy przetworzonej żywności i węglowodanów (ziemniaki, dynie, strączki, kasze, ryż, pieczywo etc.).

Zastanawiasz się, jakie mięso na diecie keto jest najbardziej wskazane?

Na diecie keto najlepiej sięgać po:

  • tłuste mięso (wołowina, wieprzowina, baranina)
  • jeśli drób, to ze skórą (pyszną i tłuściutką!)
  • dziczyznę (okazjonalnie - nie jest tłusta, ale bardzo zdrowa)
  • tłuste ryby (najlepiej niehodowlane)
  • jaja z wolnego wybiegu
  • awokado, oliwę z oliwek, olej kokosowy
  • masło i smalec.

Jakiego mięsa unikać na diecie keto?

Już wiecie, że mięso na keto to podstawa. Ale czy dieta keto oznacza jedzenie każdego rodzaju mięsa? Zdecydowanie nie! Będziemy powtarzać, żeby nikt nigdy już nie miał wątpliwości, że dieta ketogeniczna to przede wszystkim produkty jakościowe. Dotyczy to także wysokiej jakości mięsa na keto. Wiecie już, po jakie mięso na keto sięgać, to teraz dowiedzcie się, po jakie mięso na diecie keto zdecydowanie NIE sięgać.

Unikamy przetworzonej żywności, w tym:

  • szynek
  • parówek
  • kiełbas
  • pasztetów

Jeśli zakupicie lub sami przyrządzicie szynkę na kanapkę (polecamy, to prostsze, niż się wydaje!), boczek do jajecznicy albo kiełbasę bez wypełniaczy, konserwantów, polepszaczy smaku, cukru i innej chemii, to oczywiście smacznego! Ale na diecie keto przede wszystkim trzeba czytać etykiety i unikać wszystkiego, co ma dodatek czegokolwiek więcej niż ziół i ew. Soli. Dlatego parówki na keto to nie jest dobry pomysł. My zachęcamy do upieczenia sobie szynki albo uwędzenia boczku w domu. Pyszny smak i satysfakcja gwarantowane! Oczywiście użyjcie mięsa na keto z chowu ekologicznego, np. tego, które może Wam dostarczyć do domu Mięsna Paczka.

Podsumowując dieta keto to:

  • 70-80% zdrowych tłuszczów
  • 20-25% białka
  • 5-10% węglowodanów

Mięso na keto jest nie tylko głównym źródłem białka, ale też istotnym źródłem zdrowych tłuszczów (pamiętaj, ile białka na keto jest potrzebne naszemu organizmowi, a ile tłuszczu!). To bardzo ważne, żeby mięso na keto było nieprzetworzone i pochodziło z ekologicznych gospodarstw. Ale też trzeba wiedzieć co jeść na keto, bo mięso to nie wszystko! Jedzenie zbyt dużej ilości mięsa na keto to powszechny błąd. Dlatego tak ważne jest mądre układanie diety keto i obliczanie ile białka na keto powinno się znaleźć w dziennej porcji, żeby nie doprowadzić do jego zbyt dużej podaży. To naprawdę ważne, aby pamiętać, ile białka na keto potrzebujemy i nie przesadzać z jego ilością.

Pamiętajcie, że dieta keto to przede wszystkim tłuszcz i z myślą o tym układajcie swój keto jadłospis. A jeśli macie wątpliwości, to warto zwrócić się do specjalisty od diety ketogenicznej, który pomoże Wam ułożyć plan żywieniowy na dobry początek Waszej przygody z dietą keto.

Powodzenia!
 

Przeczytaj także